Nowe przepisy, które weszły w życie w maju tego roku wywołały spore zamieszanie na rynku usług internetowych. Wiele obaw i wątpliwości budził zakres zamian, termin ich wdrożenia i brak rzetelnych informacji co i jak faktycznie powinno wyglądać. Początkowo RODO kojarzyło się nam z zalewem maili informujących o zmianie polityki zarządzania danymi każdej firmy czy instytucji, z jaką kiedykolwiek mieliśmy styczność jako użytkownicy. Dziś, po 2 miesiącach obowiązywania nowych regulacji, możemy pokusić się o pierwsze wnioski i wrażenia. Jakie wady i zalety nowego prawa pojawiły się z punktu widzenia firm, które musiały je wdrożyć?
ZALETY RODO
- Nie trzeba zgłaszać bazy danych do GIODO – to spore uproszczenie dla firm np zaczynających działalność
- Chroni prawa konsumentów – czyli nas wszystkich. W końcu każdy z nas jest zarejestrowany w jakiejś bazie, urzędzie, sklepie internetowym
- Dostosowanie wymagań prawnych do wielkości przedsiębiorstwa – małe firmy nie będą musiały spełniać aż tak wyśrubowanych, a często bardzo kosztownych wymagań w zakresie ochrony danych
- Profesjonalne rozwiązania – każda baza z danymi osobowymi będzie musiała spełniać określone wymagania
- Współadministracja danych – np w ramach jednej grupy kapitałowej, bez koniecznosci regulowania osobno każdą bazą
WADY RODO
- Zgody – konsument musi ich udzielić znacznie więcej, co może zniechęcać i powodować rezygnację np. zzakupu
- Ciągła odpowiedzialność – firma odpowiada za dane bez względu na wszystko, musi więc inwestować w system, który jest stale monitorowany, zabezpieczony i aktualizowany, a to rodzi koszty
- Kary – kary, kary , wysokie i uciążliwe.
- Konieczność zgłoszenia własnych wycieków – w bardzo krótkim czasie od ich wystapienia. Brak zgłoszenia skutkuje kolejnymi karami finansowymi
- Prawo do bycia zapomnianym – może być trudne do osiągnięcia. Usunięcie z bazy danych to jedno, ale są wydruki, dokumenty, notatki, często funkcjonujące w biurze firmy do realizacji usług – znalezienie i zniszczenie wszystkiego może być niemożliwe.